Dapatkan Kursus Dalam Talian ChatGPT : ChatGPT in Smart Learning



Kursus Dalam Talian ChatGPT : ChatGPT in Smart Learning


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Kali ini saya ingin berkongsi tentang kursus dalam talian yang ditawarkan oleh Chat GPT.


Apakah ChatGPT?

ChatGPT (Generative Pretrained Transformer) ialah model AI membina bahasa yang dibangunkan oleh OpenAI. Ia pertama kali dikeluarkan pada Jun 2019 dan berdasarkan seni bina Transformers, yang diperkenalkan pada 2017 dalam kertas "Attention is All You Need".

ChatGPT ialah sejenis model bahasa yang dipanggil transformer, yang menggunakan mekanisme perhatian untuk memproses dan mengekalkan teks. Ia dilatih pada set data besar teks internet dan mempunyai keupayaan untuk menjana teks seperti manusia berdasarkan arahan.

Sejak dikeluarkan, ChatGPT telah menjadi salah satu model pembinaan bahasa yang paling popular dan telah digunakan dalam pelbagai aplikasi, termasuk chatbots, terjemahan bahasa dan menjawab soalan. OpenAI telah menerbitkan beberapa variasi ChatGPT, termasuk GPT-2 dan GPT-3, yang mempunyai saiz model yang lebih besar dan keupayaan yang lebih maju.


Pengaruh ChatGPT dalam pendidikan

Pengaruh ChatGPT dalam pendidikan sangat penting sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Berikut merupakan beberapa cara ChatGPT memberi kesan kepada pendidikan :

  1. Sembang AI dalam e-pembelajaran: ChatGPT boleh disepadukan ke dalam platform e-pembelajaran sebagai ejen sembang untuk menjawab soalan pelajar dan menyediakan maklumat dalam bahasa semula jadi. Ini boleh menjadikan pembelajaran dalam talian lebih interaktif dan menarik.
  2. Tingkatkan penguasaan bahasa: Keupayaan ChatGPT untuk menjana teks seperti manusia boleh digunakan untuk membantu pelajar mempraktikkan kemahiran bahasa mereka, termasuk menulis dan bertutur.
  3. Automatikkan penggredan dan maklum balas: ChatGPT boleh digunakan untuk menilai tugasan bertulis secara automatik dan memberikan maklum balas, guru bebas untuk memberi perhatian kepada tugasan yang lebih penting.
  4. Pembelajaran yang diselesaikan: Dengan menggunakan ChatGPT untuk menjana jawapan penyelesaian masalah kepada soalan pelajar, guru boleh menyediakan pengalaman pembelajaran yang lebih disesuaikan.

Harus diingat bahawa walaupun ChatGPT berpotensi untuk membantu dalam kemajuan pendidikan, ia bukanlah pengganti untuk guru atau manusia. Jawapan yang dijana berdasarkan data amalan dan algoritma, bukan pengetahuan atau pemahaman sebenar.

Kursus ChatGPT in Smart Learning

Sila layari pautan : https://cloudcampus.hbmsu.ac.ae/enrol/index.php?id=381

Paparan utama kursus ChatGPT : ChatGPT in Smart Learning

Keterangan kandungan kursus

Cipta akaun baru khas untuk kursus. Walaupun anda pernah menggunakan ChatGPT, anda perlu juga mendaftar akaun kerana ini khas untuk kursus yang ditawarkan

Anda akan menerima e-mel pengesahan akaun kemudian untuk teruskan pengaktifan akaun klik sahaja pautan dari e-mel tersebut.

Jangan panik dengan bahasa yang keluar. Klik agree 

Apabila sudah log in, perkataan yang keluar ialah enroll me

Paparan kursus. Sub tajuk yang terkandung dalam kursus boleh rujuk di sebelah kiri

Apabila sudah baca modul tersebut, klik done

Video-video perlu ditonton sehingga selesai. Durasi video pun sangat pendek. Ini video bagi sub tajuk 1 : Pengenalan

Sub tajuk 2 : What is ChatGPT
Sub tajuk 3 : How does ChatGPT work
Sub tajuk 3 : ChatGPT in Education

Sub tajuk 4 : ChatGPT in Smart Learning Environment
Sub tajuk 5 : Penghargaan



Untuk mendapatkan sijil, anda perlu mengisi borang tinjauan terlebih dahulu




Selamat mencuba!! Nanti sistem SPLKPM sudah stabil boleh isi kursus e-pembelajaran.

2 Comments

Previous Post Next Post